Tempat-tempat menarik dibandaraya Kuching, Sarawak

Tempat Menarik di Kuching

Isnin, 4 Ogos 2014

Pesta Kuching tahun ini lebih besar, lebih meriah

KUCHING: Pesta Kuching yang dinanti-nanti, kembali pada skala lebih besar dan lagi meriah tahun ini bukan sahaja dengan kepelbagaian makanan, malah hiburan serta peluang memenangi hadiah menarik dalam dua acara utama.

Bertemakan Festival Rakyat, ia turut menandakan sambutan Ulang Tahun Ke-26 Hari Bandar Raya Kuching yang berlangsung selama tiga minggu, bermula 1 Ogos.

Pihak penganjur, Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) baru-baru ini mengumumkan sambutan lebih berwarna-warni dan lebih meriah itu akan dianjurkan bersama Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU).

Pesta Kuching akan me-rangkumi Pesta Makanan, Pameran Dagangan, Pertunjukan Taman dan acara hiburan setiap malam yang akan diadakan di Dewan Masyarakat dan tasik buatan manusia, Kuching Park manakala acara menaiki kuda akan diadakan di kawasan lapang Padang Jubli.

Dua acara kemuncak pada tahun ini adalah sambutan Perarakan Jalanan Pesta Kuching 2014 pada 6 September dan Kuching Got Talent 2014 yang akan berlangsung dari 3 Ogos hingga 23 Ogos.

Penyelaras acara perarakan, Vincent Ang memberitahu, perarakan ditunggu-tunggu kini kembali diadakan dalam Pesta Kuching selepas yang terakhir pada 2008.

“Ia akan menjadi tarikan utama pada festival ini dan susulan respons memberangsangkan diterima, kami memutuskan untuk menghidupkannya kembali tahun ini,” katanya pada sidang media di pejabat MBKS di sini, baru-baru ini.

Perarakan itu dibahagikan kepada empat kategori –Kumpulan Kebudayaan, Kostum Beragam, Kostum Beragam bagi Kanak-Kanak dan Kawat, menawarkan wang tunai RM5,000 kepada setiap kategori.

MBKS mempelawa orang ramai serta sektor swasta dan sekolah, persatuan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk tampil menyertai perarakan itu dengan hanya membayar yuran kemasukan RM100.

Hadiah menarik lain iaitu untuk Kumpulan Kebudayaan, Kostum Bera-gam, Kostum Beragam bagi Kanak-Kanak, merangkumi hadiah tempat kedua RM4,000, ketiga RM3,000, keempat RM2,000 dan kelima RM1,000 selain tiga hadiah sagu hati RM300.

Bagi kategori kumpulan kawat, hadiah tempat kedua adalah RM3,000, ketiga (RM1,000) dan tiga hadiah sagu hati RM300.

Perarakan tahun ini menampung sehingga 700 kontinjen di mana setiap kontinjen perlu dianggotai tidak kurang daripada 20 orang dan tidak lebih daripada 100 orang.

Acara itu akan dimulakan di Padang Jubli, melalui Jalan Tan Sri Datuk William Tan dan akan berakhir di Padang Sentral yang akan dilengkapi pentas utama.

Kriteria penilaian katanya, ia akan merangkumi teknikal, nilai-nilai estetika, aspirasi material, konsep (tema) dan penamat.

Setiap kontinjen perlu melantik ahli-ahli yang akan bertindak sebagai marsyal bagi mengawal pasukan, mengekalkan pelepasan laluan bagi memastikan per-arakan berjalan lancar.

“Majlis akan menyediakan 100 orang marsyal daripada RELA untuk membimbing perarakan itu,” katanya.

Yang di-Pertua Negeri Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dijangka hadir untuk menyempurnakan perarakan tersebut.

Borang penyertaan yang lengkap hendaklah dikembalikan kepada Penyelaras Perarakan Jalanan Pesta Kuching, Tingkat Satu, Bahagian Kejuruteraan, MBKS di Jalan Padungan sebelum atau selewat-lewatnya jam 4.30 petang, 21 Julai.

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Eva Marrisa di talian 082-354520.

Manakala bagi acara Ku-ching Got Talent, pengerusi penganjur Fong Yee Chee menggalakkan orang ramai tanpa mengira umur untuk tampil menyertai dan mempamerkan bakat mereka dalam nyanyian, tarian, mu-zik, akrobatik, seni mempertahankan diri atau mana-mana seni persembahan unik lagi kreatif.

Kembali buat tahun ketiga, Fong mendedahkan pertunjukan bakat itu dibahagikan kepada tiga kategori – nyanyian, tarian dan bakat lain.

Juara akan membawa pulang RM1,500, RM1,000 (tempat kedua), RM500 (tempat ketiga) dan dua hadiah sagu hati (RM100) untuk setiap kategori.

Sebagai tambahan, acara tahun ini turut menampilkan anugerah Facebook Most-Liked di mana peserta menerusi pusingan separuh akhir dan pusingan akhir yang mempunyai ‘like’ terbanyak akan menerima anugerah istimewa itu.

Kriteria memberi markah merangkumi empat komponen, iaitu kemahiran/bakat (30 peratus), nilai hiburan (20 peratus), kreativiti/keunikan (30 peratus) dan persembahan pentas ke-seluruhan (20 peratus).

Pusingan Saringan akan diadakan pada 3 Ogos depan di Auditorium MBKS dengan tiga sesi bermula 10 pagi hingga 2 petang bagi tarian, 2.30 petang hingga 5 petang bagi bakat lain dan 7 petang hingga 10 petang bagi nyanyian.

Pusingan separuh akhir akan diadakan paa 9 Ogos dengan dua sesi bermula 7 petang hingga 9 malam bagi nyanyian dan 9 malam bagi tarian dan bakat lain.

Finalis ketiga-tiga kategori itu akan memasuki pusingan akhir pada 23 Ogos bermula 7 petang hingga 11 malam.

Kedua-dua pusingan separuh akhir dan akhir itu akan diadakan di Pentas Terbuka Pesta Kuching.

Para peserta perlu menghantar borang permohonan ke Kuching Got Talent, Tingkat Tiga, Unit Hubungan Awam MBKS atau hantarkan mene-rusi faks 082-421851 sebelum atau pada 25 Julai selewat-        lewatnya pada 4.30 petang.

Untuk keterangan lanjut, hubungi Andrew Tiong  (019-8282095) atau Chu (017-8611800).

Borang penyertaan untuk kedua-dua acara itu boleh diambil dari kaunter keselamatan MBKS atau boleh dimuat turun dari www.mbks.gov.my yang akan turut merangkumi peraturan dan syarat-syarat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...